Kim en Lia in Istanbul

Met de metro naar modern Istanbul

Vandaag gingen we met de metro naar modern Istanbul. Net als bij de boot moesten we jetons (munten) uit de automaat halen. Onderweg moesten we twee keer overstappen om het grote winkelcentrum te bereiken. We hadden bij de tourist office de route gevraagd een winkelcentrum in Etiler. Dus we stapten op de aangewezen plaats uit, het winkelcentrum stond alleen niet aangegeven. Na wat rondwandelen vroegen we iemand de weg, dit winkelcentrum bleek nogal ver weg te zijn. Wel had Kim een ander winkelcentrum in de reisgids gelezen (Kanyon) in de plaats waar we waren. Dit bleek vlakbij te zijn. Het was een modern en groot winkelcentrum met hele mooie winkels en terrasjes. Het was helemaal niet druk, meestal waren we als enige in een winkel. Het personeel had alle tijd voor ons. Eigenlijk durfden we zelf niets van een stapel te pakken, omdat alles zo netjes lag en ook weer gelijk zo precies terug gelegd werd. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.. We hebben ons uren vermaakt en leuke dingen gekocht.

Na ons dagelijkse relaxuurtje bij het zwembad (helaas was er wel weer veel wind) zijn we gaan eten in een gezellig steegje. We kozen voor een visschotel voor 2 personen (zie foto), erg lekker! Nu kregen we van het huis een likeurtje na (Lia sloeg dit over en Kim wilde er geen 2).

Morgen is onze laatste dag en sluiten we relaxed af met een bezoek aan een echte Turkse hammam, relaxen bij het zwembad en een bezoek aan een kapper. We vliegen pas 's avonds.

Tot snel allemaal! Leuk dat jullie ons gevolgd hebben en bedankt voor de reacties!

Bosporus en Dolmabahcepaleis

Vanmorgen gingen we eerst even naar het wisselkantoor. Op weg daarheen stond het vol mensen, politiebusjes, soort ME-ers en mediabusjes. Uit een van de busjes werd een man in handboeien door agenten het gebouw (wij denken het rechtsgebouw) in geleid. Dit gaf een hele opschudding.

Vervolgens liepen we richting de Bosporus (rivier) om daar op de boot te stappen. We wilden de veerboot nemen, maar al snel begonnen allerlei turken zich er mee te bemoeien. Ze wilden dat we met hun excursies mee gingen. Uiteindelijk lukte het ons om een munt uit de automaat te kopen en zo konden we voor een euro met de boot naar de overkant. Vanuit daar konden we een andere boot nemen. Toen gingen we lopend naar het Dolmabahcepaleis. We kozen voor de gehele tour door het paleis (zonder gids was niet toegestaan). Dit bestond uit twee delen (familiegedeelte (harem genaamd) en de werkvertrekken van de sultan). In het paleis hebben de laatste 6 sultans gewoond (tot 1938). Er was heel veel pracht en praal en het was nog helemaal ingericht. Hoogtepunten waren de trap metkristallen balustrade (we waren verbaasd dat we hier gewoon overheen mochten lopen) en de ceremoniezaal met de zwaarste kroonluchter ter wereld! We keken onze ogen uit! Helaas mochten we binnen geen foto's maken..

Terug gingen we weer met twee verschillende veerboten. Op de boot was het erg fris, terwijl het aan wal bloedheet was (28 graden).

Zoals we eigenlijk al hadden gelezen, serveren ze niet in ieder restaurant wijn. We wilden wat gaan eten bij een restaurant waar wemaandag hadden gelunchd. Hier konden we alleen geen wijn krijgen bij het eten.Toen kozen we om wat tegaan eten bij een restaurantje waar we al eerder langs waren gelopen, de ober was hier erg blij mee. Hijbleef hijzolang kletsen dat hijeven later door demanager naar boven werd gestuurd!We hebben turks gegeten: linzensoep en lamsbout, smaakte erg goed. Van het huis kregen we weer de mierzoete appelthee na.

Bij ons hotel voor de deur ligt nu nog meer puin door de wegwerkzaamheden, dat wordt nog ploeteren straks met onze koffers..

Haghia Sophia en de Grand Bazaar

Na ons ontbijt gingen we naar Haghia Sophia (deze was gisteren gesloten). Haghia Sophia was vroeger een kerk en is omgebouwd tot moskee. Nu is het alleen een museum. Er waren weer heel veel toeristen, vooral veel groepen. Binnen kon je ook naar de eerste verdieping via een steil oplopend pad. Vanuit daar had je een mooi uitzicht. Er moet wel nodig een restauratie plaatsvinden, want de muur- en plafondschilderingen waren aan het afbladderen. We wilden ook nog graag naar het mausoleum (graven van sultans), we zagen wel mensen maar niet de ingang. Eenmaal gevonden was het daar wel lekker rustig. Het waren 5 verschillende familiegraven, dus we deden 5 keer onze schoenen uit en aan (Kim was blij met haar slippers). Binnen was het net gerenoveerd en het leken wel tentenkampen (zie foto) en de mannengraven hadden een muts.

Daarna zaten we op een terrasje te genieten van een heerlijke verse jus. Op het plein voor ons was een schoolproject aan de gang over verschillende landen. Twee turkse meisjes kwamen ons interviewen, zij beelden Bosnië uit en waren in klederdracht (zie foto). We kregen ook nog hapjes.

Toen zijn we een stuk langs de Marmara zee gelopen. Daar waren visrestaurants waar we gingen lunchen. Het restaurant was nogal chique. Personeel was vriendelijk, de ober wees ons de korste weg terug, ook al was dit helemaal door het restaurant via de achterdeur.

Na nog wat relaxen en lezen bij het zwembad van het hotel gingen we naar de Grand bazaar. Op de weg erna toe liepen we langs wel 100 juwelierszaken, niet normaal. De Grand Bazaar is de grootste overdekte bazaar met volgens onze gids wel 4000 winkels! Veel winkels met tapijten, leer, juwelen en souvenirs. De verkopers waren gelukkig niet heel opdringerig en ze maakten grappige opmerkingen zoals: are you sisters? Ook het afdingen ging ons goed af.

Op de terugweg aten we nog in een gezellig steegje. Het eten smaakte weer goed en we kregen alweer een zoete appelthee van het huis.

Qua weer mogen we niet klagen: overdag was het vandaag weer erg warm (28 graden), maar vanaf 18.00 uur koelt het flink af.

Bezoek Blauwe Moskee- Basilica cisterne en Topkapipaleis

Vandaag gingen we na een goeie nachtrust en een sober ontbijt op pad.

We begonnen bij de blauwe moskee - Nadat we een plattegrond gehaald hadden bij het touristoffice hadden we snel de goede richting. Alles is op loopafstand van ons hotel.

De blauwe moskee ligt een beetje op een heuvel met een mooi park eromheen.

Het is duidelijk een goeie tijd voor een citytrip want er zijn erg veel toeristen, vooral groepen en ook veel schoolreisjes, in uniform.

We deden onze schoenen uit en kregen een extra doek voor onze schouders en benen.

In de moskee was alles blauw betegeld en overal een dik tapijt. Heel indrukwekkend.

Daarna liepen we verder en een turkse man maakte een praatje met ons. Hij wilde erg graag dat we zijn fabriek in lederkleding bezochten. Bovendien wees hij ons op de Basilica Cisterne. De fabriek deden we niet maar die cisterne leek ons wel wat. Dat was een heel groot ondergronds waterreservoir dat in 532 is aangelegd. Het was erg nat binnen maar wel heel mooi en ook goed verlicht.

Na een wandeling door het park zijn we gaan lunchen. Er zijn veel leuke terassen en het was ondertussen echt heel warm geworden. Voor ons gevoel wel 30 graden.

Daarna gingen naar het topkapipaleis. Daar hebben we de rest van de dag doorgebracht.

Vooral de haremvertrekken waren erg mooi. Heel mooi tegelwerk. Alles in blauw en groen met gouden randen. Ook waren er nog veel spullen van de sultans te zien.

Tot slot hebben we nog even gerelaxed op het dak van het hotel aan het zwembad en lekker even gelezen.

Dadelijk gaan we terug naar het oude centrum voor een restaurantje.

Groetjes vanuit een zonnig Istanbul.

Toerende turken in Istanbul

Hallo,

We zijn in Istanbul! Onze vlucht vertrok iets later dan gepland, maar ging snel voorbij. Het was een simpele vlucht (geen film en muziek). Qua temperatuur is het hier lekker (22 graden bij aankomst), maar 's avonds wel een vestje nodig. Op het vliegveld werden we buiten al snel aangesproken door een taxichauffeur die ons voor een betaalbare prijs naar ons hotel wilde brengen. Dat was wel makkelijk, want het was toch nog 25 km. Onderweg zagen we veel mensen met vlaggen en al toeterend, uit de auto hangend de overwinning vieren van het kampioenschap voetbal!

Bij ons hotel bleek de weg opgebroken te zijn en we werden een paar straten terug afgezet. Na het inchecken en onze koffers te hebben afgezet op de kamer (mooie kamer!) zijn we nog wat gaan eten bij de buren op het terras op straat. Op de kaart zagen we alleen rauwe vis, maar we kregen gelukkig hele lekkere gegrilde vis en de wijn smaakte ook erg goed. Het uitzicht was apart: er kwam regelmatig een bulldozer langs (ze waren om 11 uur 's avonds nog aan het werk) en er was nog een bruiloft in ons hotel. We hebben nog foto's gemaakt van het gooien van het bruidsboeket. Na nog een erg zoete appelthee hebben we nog een rondje gelopen en terug naar het hotel gegaan.