Kim en Lia in Istanbul

Haghia Sophia en de Grand Bazaar

Na ons ontbijt gingen we naar Haghia Sophia (deze was gisteren gesloten). Haghia Sophia was vroeger een kerk en is omgebouwd tot moskee. Nu is het alleen een museum. Er waren weer heel veel toeristen, vooral veel groepen. Binnen kon je ook naar de eerste verdieping via een steil oplopend pad. Vanuit daar had je een mooi uitzicht. Er moet wel nodig een restauratie plaatsvinden, want de muur- en plafondschilderingen waren aan het afbladderen. We wilden ook nog graag naar het mausoleum (graven van sultans), we zagen wel mensen maar niet de ingang. Eenmaal gevonden was het daar wel lekker rustig. Het waren 5 verschillende familiegraven, dus we deden 5 keer onze schoenen uit en aan (Kim was blij met haar slippers). Binnen was het net gerenoveerd en het leken wel tentenkampen (zie foto) en de mannengraven hadden een muts.

Daarna zaten we op een terrasje te genieten van een heerlijke verse jus. Op het plein voor ons was een schoolproject aan de gang over verschillende landen. Twee turkse meisjes kwamen ons interviewen, zij beelden Bosnië uit en waren in klederdracht (zie foto). We kregen ook nog hapjes.

Toen zijn we een stuk langs de Marmara zee gelopen. Daar waren visrestaurants waar we gingen lunchen. Het restaurant was nogal chique. Personeel was vriendelijk, de ober wees ons de korste weg terug, ook al was dit helemaal door het restaurant via de achterdeur.

Na nog wat relaxen en lezen bij het zwembad van het hotel gingen we naar de Grand bazaar. Op de weg erna toe liepen we langs wel 100 juwelierszaken, niet normaal. De Grand Bazaar is de grootste overdekte bazaar met volgens onze gids wel 4000 winkels! Veel winkels met tapijten, leer, juwelen en souvenirs. De verkopers waren gelukkig niet heel opdringerig en ze maakten grappige opmerkingen zoals: are you sisters? Ook het afdingen ging ons goed af.

Op de terugweg aten we nog in een gezellig steegje. Het eten smaakte weer goed en we kregen alweer een zoete appelthee van het huis.

Qua weer mogen we niet klagen: overdag was het vandaag weer erg warm (28 graden), maar vanaf 18.00 uur koelt het flink af.

Stephan van Zon

Waar blijven de foto's :p

De verhalen zijn wel leuk om te lezen. Maar ja, mannen zijn visueel ingesteld.

Groetjes uit Nederland

Stephan van Zon

Ah daar zijn ze.

Bas Arnouts

Klinkt weer als een druk programma iedere dag! :P

Veel plezier en geniet van het mooie weer (als is het hier momenteel ook niet verkeerd).

Gr. Bas

Jeannette

Leuk om jullie verhalen te lezen hoor.
Geniet er nog van.

Groetjes,
Jeannetteen André

Jeanne Koevoets

Wat een aktiviteiten.

Maar wel leuk

Ook voldoende relaxen hoor.

Tot gauw

groetjes