Kim en Lia in Istanbul

Bezoek Blauwe Moskee- Basilica cisterne en Topkapipaleis

Vandaag gingen we na een goeie nachtrust en een sober ontbijt op pad.

We begonnen bij de blauwe moskee - Nadat we een plattegrond gehaald hadden bij het touristoffice hadden we snel de goede richting. Alles is op loopafstand van ons hotel.

De blauwe moskee ligt een beetje op een heuvel met een mooi park eromheen.

Het is duidelijk een goeie tijd voor een citytrip want er zijn erg veel toeristen, vooral groepen en ook veel schoolreisjes, in uniform.

We deden onze schoenen uit en kregen een extra doek voor onze schouders en benen.

In de moskee was alles blauw betegeld en overal een dik tapijt. Heel indrukwekkend.

Daarna liepen we verder en een turkse man maakte een praatje met ons. Hij wilde erg graag dat we zijn fabriek in lederkleding bezochten. Bovendien wees hij ons op de Basilica Cisterne. De fabriek deden we niet maar die cisterne leek ons wel wat. Dat was een heel groot ondergronds waterreservoir dat in 532 is aangelegd. Het was erg nat binnen maar wel heel mooi en ook goed verlicht.

Na een wandeling door het park zijn we gaan lunchen. Er zijn veel leuke terassen en het was ondertussen echt heel warm geworden. Voor ons gevoel wel 30 graden.

Daarna gingen naar het topkapipaleis. Daar hebben we de rest van de dag doorgebracht.

Vooral de haremvertrekken waren erg mooi. Heel mooi tegelwerk. Alles in blauw en groen met gouden randen. Ook waren er nog veel spullen van de sultans te zien.

Tot slot hebben we nog even gerelaxed op het dak van het hotel aan het zwembad en lekker even gelezen.

Dadelijk gaan we terug naar het oude centrum voor een restaurantje.

Groetjes vanuit een zonnig Istanbul.

Marianne Alleblas

Hoi Kim en Lia,
Zo te zien hebben jullie het daar prima naar je zin. Bij het lezen van jullie verhalen en het bekijken van de foto's komen bij mij ook weer oude herinneringen naar boven. Ik heb nog gezocht naar foto's van toen maar kon niks vinden. Ook wij werden regelmatig aangesproken door mensen die ons van alles wilden verkopen. Ook viel het ons toen op dat er 'savonds weinig vrouwen op straat liepen, maar misschien is dat nu anders. Heel veel plezier toegewenst de komende dagen.
Wim en Marianne Alleblas.