Kim en Lia in Istanbul

Bosporus en Dolmabahcepaleis

Vanmorgen gingen we eerst even naar het wisselkantoor. Op weg daarheen stond het vol mensen, politiebusjes, soort ME-ers en mediabusjes. Uit een van de busjes werd een man in handboeien door agenten het gebouw (wij denken het rechtsgebouw) in geleid. Dit gaf een hele opschudding.

Vervolgens liepen we richting de Bosporus (rivier) om daar op de boot te stappen. We wilden de veerboot nemen, maar al snel begonnen allerlei turken zich er mee te bemoeien. Ze wilden dat we met hun excursies mee gingen. Uiteindelijk lukte het ons om een munt uit de automaat te kopen en zo konden we voor een euro met de boot naar de overkant. Vanuit daar konden we een andere boot nemen. Toen gingen we lopend naar het Dolmabahcepaleis. We kozen voor de gehele tour door het paleis (zonder gids was niet toegestaan). Dit bestond uit twee delen (familiegedeelte (harem genaamd) en de werkvertrekken van de sultan). In het paleis hebben de laatste 6 sultans gewoond (tot 1938). Er was heel veel pracht en praal en het was nog helemaal ingericht. Hoogtepunten waren de trap metkristallen balustrade (we waren verbaasd dat we hier gewoon overheen mochten lopen) en de ceremoniezaal met de zwaarste kroonluchter ter wereld! We keken onze ogen uit! Helaas mochten we binnen geen foto's maken..

Terug gingen we weer met twee verschillende veerboten. Op de boot was het erg fris, terwijl het aan wal bloedheet was (28 graden).

Zoals we eigenlijk al hadden gelezen, serveren ze niet in ieder restaurant wijn. We wilden wat gaan eten bij een restaurant waar wemaandag hadden gelunchd. Hier konden we alleen geen wijn krijgen bij het eten.Toen kozen we om wat tegaan eten bij een restaurantje waar we al eerder langs waren gelopen, de ober was hier erg blij mee. Hijbleef hijzolang kletsen dat hijeven later door demanager naar boven werd gestuurd!We hebben turks gegeten: linzensoep en lamsbout, smaakte erg goed. Van het huis kregen we weer de mierzoete appelthee na.

Bij ons hotel voor de deur ligt nu nog meer puin door de wegwerkzaamheden, dat wordt nog ploeteren straks met onze koffers..